סיפורי הצלחה ישראליים תמיד מעוררים השראה, אבל הסיפור של דני כהן הוא יוצא דופן במיוחד. מדוכן פלאפל קטן ברחוב דיזנגוף בתל אביב ועד לרשת מסעדות מצליחה בארצות הברית – זהו מסע מרתק של יזמות, נחישות ואמונה בדרך.
תחילת הדרך: דוכן קטן עם חלום גדול
בשנת 2008, כשדני כהן פתח את דוכן הפלאפל הקטן שלו בתל אביב, איש לא שיער שזו תהיה נקודת הפתיחה לאימפריה קולינרית. בן 28 בלבד, עם רקע במסעדנות משפחתית וחסכונות צנועים, דני האמין שהמתכון המשפחתי המיוחד לפלאפל יכול להצליח. "התחלתי עם מקרר קטן, מחבת לטיגון ומתכון של סבתא," הוא מספר בראיונות. "לא היה לי הרבה, אבל הייתה לי אמונה במוצר."
במהרה הפך הדוכן הקטן למוקד עלייה לרגל עבור תיירים וישראלים כאחד. ההצלחה המקומית הייתה רק קרש קפיצה למה שעתיד היה לבוא.
המעבר לארה"ב: אתגרים והזדמנויות
ב-2012, לאחר ביקור בניו יורק, זיהה דני הזדמנות. "ראיתי שהאמריקאים מתחילים להתעניין במטבח המזרח תיכוני, אבל לא הכירו פלאפל אותנטי," הוא מסביר. עם 50,000 דולר בלבד וללא ניסיון בשוק האמריקאי, פתח דני את המסעדה הראשונה שלו בברוקלין.
התחלות היו קשות. השוק האמריקאי שונה מהותית מהישראלי, ודני נאלץ להתמודד עם אתגרים רבים: רגולציה מורכבת, עלויות גבוהות, והצורך להתאים את המוצר לחך האמריקאי מבלי לאבד את האותנטיות שלו. "היו לילות שחשבתי שטעיתי," הוא מודה. "אבל כל פעם שלקוח אמריקאי טעם את הפלאפל שלי וחייך, ידעתי שאני בכיוון הנכון."
הפריצה הגדולה
נקודת המפנה הגיעה ב-2015, כאשר כתבה מחמיאה במגזין "פוד אנד ווין" הפנתה זרקור למסעדה הקטנה של דני. "למחרת היה תור ענק מחוץ למסעדה," הוא נזכר בחיוך. "פתאום מבקרי מסעדות, בלוגרים ואנשי תקשורת התחילו להגיע. זה היה טירוף."
ההצלחה בעסקים בזכות פלאפל לא הייתה מקרית. דני הקפיד על איכות בלתי מתפשרת, שימוש בחומרי גלם טריים ומקומיים, ואווירה ישראלית אותנטית. הוא גם הבין את חשיבות הנראות בעידן הרשתות החברתיות: צלחות צבעוניות, עיצוב מודרני ומנות פוטוגניות הפכו את המסעדה שלו ל"אינסטגרמית" עוד לפני שהמושג הפך נפוץ.
התרחבות והשפעה תרבותית
כיום, עשור לאחר פתיחת המסעדה הראשונה בארה"ב, האימפריה של דני כוללת 18 סניפים ברחבי ארה"ב, קו מוצרים בסופרמרקטים נבחרים, וספר בישול שהפך לרב-מכר. אך מעבר להצלחה העסקית, דני רואה את עצמו כשגריר תרבותי.
"אני לא רק מוכר פלאפל," הוא מדגיש. "אני מביא חתיכה מישראל לאמריקה. כשאמריקאי אוכל במסעדה שלי, הוא חווה את התרבות הישראלית, את האווירה, את הטעמים והריחות. זו דיפלומטיה קולינרית."
המפתח להצלחה: שורשיות וחדשנות
כשנשאל על סוד הצלחתו, דני מציין את השילוב בין נאמנות לשורשים לבין יכולת להתחדש ולהסתגל. "המתכון הבסיסי לפלאפל הוא אותו מתכון של סבתא שלי, אבל לא פחדתי להתאים אותו לקהל האמריקאי ולשלב חומרים וטכניקות חדשות," הוא מסביר. "בעסקים, אתה חייב לכבד את העבר אבל להביט קדימה."
בנוסף, דני מדגיש את חשיבות בניית הצוות הנכון. "מאחורי כל יזם מצליח עומד צוות מסור. הקפדתי לגייס אנשים שחולקים את החזון שלי ומביאים את הניסיון שחסר לי."
המבט לעתיד
למרות ההצלחה המסחררת, דני לא נח על זרי הדפנה. התוכניות העתידיות שלו כוללות התרחבות לאירופה, פיתוח מוצרים נוספים, ואפילו תוכנית טלוויזיה. "החלום שלי הוא שפלאפל יהיה פופולרי כמו פיצה או המבורגר," הוא אומר. "אנחנו רק בתחילת הדרך."
סיפורו של דני מזכיר לנו שעם תשוקה, נחישות ונכונות לקחת סיכונים, אפשר להפוך חלום קטן לאימפריה גלובלית. מדוכן פלאפל צנוע ברחוב דיזנגוף ועד למותג בינלאומי – זוהי תמצית החלום הישראלי.